Építőipari trendek, csúszások.

 

Állítólag az építőiparban manapság nincs olyan, hogy „határidő”, majd elkészül…

Sokan szenvednek attól is, hogy nincs jó munkaerő.

Ha valami szakira van szükségünk, akkor szinte lehetetlen találni.

Efféle mondatokat hallok, ha valakivel beszélgetek az építkezéseimről. Valahogy az elmúlt 15 évben állandóan építettem valamit és látom a trendeket, látom a változásokat, biztos vagyok abban, hogy a jelenlegi állapotot is sok tényező alakította ilyennek, amilyen.

Ahogy a többi írásommal, ezzel sem kell egyetérteni, lehet, hogy első olvasatra nagyon szubjektívnek tűnik, amit írok. Szerintem az építőipar helyzete az alábbi tényezők miatt alakult így:

Szakmunkásképzés hiánya az elmúlt 25-30 évben: „csak a hülyék mennek szakmunkásba” volt a fő mondat a kilencvenes évek elején (akkor voltam 8.-os…) tehát, ha valaki nem tartotta magát hülyének, akkor minimum érettségit adó középiskolába jelentkezett. Akik jó kézügyességgel és munkabírással rendelkeztek volna, bekerültek az elméleti síkra, és két szék közül a pad alá estek. Elértéktelenedett az érettségi, majd később a diploma is, a szakemberekből pedig hiány lett. Most is hiány van, de a szülők nem akarják, hogy kicsifiuk, kicsilányuk dolgozzon, inkább ösztönzik értéktelen diplomák megszerezésére őket, mintsem szakma tanulásra.
Tömören erről ennyit.

Ma, ha valamit meg szeretne csináltatni, és szakit keres, azzal biztosan szembesül, hogy óriásit változott a világ ezen a fronton is, nézzünk néhány tényadatot:

  1.  A jó munkaerő nem mindenki számára elérhető, és nem mindenki számára megfizethető.
  2. Jól megkérik a munka árát.
  3. Nem érnek rá általában.
  4. Nem érnek oda időben.
  5. Nem tudják megmondani, hogy mikorra készül el.

 

Na, akkor nézzük sorba ezeket, nézzük meg egy elképzelt fürdőszoba felújítás példáján keresztül hogy hogyan tudunk egy jó szakit megrendelni úgy, hogy ne őrüljünk bele, a végeredmény pedig egy szépen kivitelezett munka legyen.

Hajdanán elég volt egy telefon, kiment a szaki, hasraütésszerűen bemondott egy árat, vagy jobb esetben küldött ajánlatot, odament és megcsinálta. Ma nem így van.
Képzeljük el, hogy egy fürdőszoba felújítás mennyi részfeladatból tevődik össze. Az anyagbeszerzés is sokrétű, a bontás macerás, a fal mögül előkerülő váratlan hibákat azonnal orvosolni kell, pakolni kell, el kell vinni a sittet, a szemetet, burkolni kell, vizet, villanyt kell szerelni, bútort kell összerakni, zuhanyfalat beépíteni, stb.

Mindehhez ember kell és az embernek fizetést kell adni, nem a kocsmában szedik össze a segédmunkást napi 5000-ért, mint 20 éve…

Ha valaki számolgat és tájékozott, akkor tudja, hogy havi 250 000 Ft nettó alatt már senki nem dolgozik szívesen. Az járulékostól nagyjából 500, de minimum 100 hetente, 20 naponta. Innentől kezdve nem kell fennakadni azon, hogy a szakember miért akar ennél egy kicsit többet.

Hajlamosak vagyunk kiindulni a legutóbbi felújítás, építés során tapasztalt dolgokból, azonban azokból már nem lehet. Ha csak azt vesszük figyelembe, hogy kevesen dolgoznak számla nélkül, az építőanyagokat sem tudjuk a „tüzépesnepperektől okosban megoldani” , a fuvar sem megy feketén, a konténert sem borogatja a haver az erdőszélére, akkor ismét olyan költségek keletkeznek, amelyek súlyosan terhelik a pénztárcánkat.

A jó szakinak van munkája, ezért nem lehet elvárni azt, hogy júniusban meglátunk egy szép csempét és kitaláljuk, hogy nekünk is pikk-pakk ilyenünk lesz.

Ha júniusban kitaláljuk a felújítást, akkor el kell fogadni, hogy ebből bizony új fürdőszoba csak a következő nyáron lesz. Ki kell hívni a szakit, meg kell vele mindent beszélni, és el kell fogadni, hogy lesz csúszás is.

Miért van csúszás?

Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy azért van csúszás, mert mindenki trehány, senki nem akar dolgozni, mindenki hülye és ellensége a pénzének.

Említettem, hogy lehetnek a kivitelezések közben előkerülő problémák. Ha például a tulajdonos nem akarja falban lévő vízvezetékeket kicseréltetni, mert azt gondolja, hogy azok jók, de amikor leverik a csempét kiderül, hogy azonnali cserére szorulnak, akkor néhány napos csúszás azonnal adódik. Ha nálunk van a szaki, akkor elvárjuk, hogy legyen plusz két napja a probléma megoldására, de ha másnál fordul ez elő, akkor nekünk kell elszenvedni a csúszást. Ez is természetes dolog. A csúszás tehát az előző kivitelezés miatt van, el kell fogadni. Ezért a kivitelezés  megbeszélt kezdő időpontja előtt egy hónappal érdemes telefonon egyeztetni vele, érdeklődni, hogy hogy látja, hogy áll a munkákkal, egy kicsit „törődni” vele. Ha ezt e megbeszélést barátságos hangnemben folytatjuk le, és valóban azt érzi a kivitelező, hogy vele is törődünk, nem csak a magunk hülyeségét fújjuk, akkor sokkal jobban fog hozzánk is viszonyulni. Ez nem azt jelenti, hogy pitizni kell neki, csak egyenrangú félként kell egymásra tekinteni, hiszen egymásra is leszünk utalva. Nem lehet már magas lóról beszélni: Én fizetek, ő pedig csicska…

Két héttel előtte is érdemes beszélnünk, sőt egy héttel előtte is, akkor már biztosan tudja, hogy melyik nap fog beleállni a munkába. Legyünk rugalmasak. Ha fél évvel előtte megbeszéljük, hogy 21-én hétfőn kezd, az valószínű, hogy 30-a szerda lesz…

Ha mondjuk elkezdődik a munka és nem sok extra csontváz hullik ki a szekrényből, akkor is tarthat több ideig, mint ahogy arra előre számítottunk, mivel mindenki túl van terhelve, olyan banánhéjon, mint az anyagbeszerzés ne csússzunk el.

Az ár:

 

Jól, olcsón, gyorsan dolgoznak, ezekből kettőt lehet választani! Ezt is ismerjük.

Ahogy írtam, a bérek magasak, az ár sem lesz kedvező. Számítsunk rá, hogy egy kicsit túl is szalad a költségvetés. Ha előre felkészülünk lelkileg erre is,  nem lesz sok meglepetés.

 

De mit tegyünk, ha a mi vagyunk a szakik? Mégiscsak ez egy vállalkozásfejlesztési blog, nemde?

Most már szinte biztosan tudjuk, hogy mi is van a fejében a megrendelőnek. Kommunikáljunk vele, törődjünk vele!

Mondjuk el ez első egyeztetéseknél, hogy mi miért van. Miért lehet csúszás, miért lehet váratlan körülmény. Azt is mondjuk el, hogy nem ijesztgetésnek szánjuk, és más nem fogja elmondani ezeket. Megnyugtatásra van szüksége, és arra, hogy biztos legyen benne, hogy a munka jól, ésszerű időn belül elkészül.

 

Talán sikerült mindkét fél fejébe elültetni az információ magjait. Mint sok más esetben, az ilyen helyzetekben is a megfelelő, őszinte kommunikáció a megoldás. Ha a felek megértik egymást, és őszinték, akkor nagy baj nem lesz.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás